8. maj 2009

Overtros ritualer.contra folketinget / Det Radikale Venstre folketingsgruppe

Fra Kristelig Dagblad

Hos De Radikale mener partiets kirkeordfører Bente Dahl, at det vil give mening at flytte konfirmationen til 18-års alderen.

- Konfirmationen blev oprindeligt placeret i 7. klasse, fordi det var der, man i gamle dages landbrugssamfund flyttede hjemmefra for at tjene. Det kriterium kan vi ikke bruge i dag, siger hun.

- Jeg forestiller mig at flytte konfirmationen til en tidssvarende myndighedsalder, altså 18 år. Her træder den unge i egne sko, og graden af refleksion er større - på trods af at unge i dag er mere reflekterede end tidligere


Grundlovens §66 siger "Folkekirkens forfatning ordnes ved lov" mens Niels Helveg var kirkeordfører for de radikale betød det. som jeg forstod det, at der skulle gives en forfatning, hvorefter kirken selv afgjore dens slags ritual-spørgsmål. Myndighedsalder er en juredisk betegnelse og hvad jura og tro har med hinanen at gøre, er jo uforstålig for en ikke troende som mig.

Hvor mon følgende glimmerende tekst er fra ?.

Adskil kirke og stat. Det Radikale Venstre vil arbejde for en adskillelse af kirke og stat ved en grundlovsændring. Indtil dette er muligt ønsker Det Radikale Venstre, at grundlovens § 66 opfyldes således at kirken får sin egen forfatning, og en ændring således at borgerlige embedshandlinger foretages af borgerlige myndigheder.
Kirken bør derfor frigøres, og staten skal ikke længere beskæftige sig med kirkelige forhold. Kirken kan og skal styres af dens medlemmer, ikke staten
.

Det er såmen en resolution vedtaget på de Radikales landsmøde 2007. Og jeg troet det var partiets politik. Folketingsgruppen er hos de radikale et ret autonom enhed men resolutionen bliver da på Radikale.dk præsenteret som partiets politik og den står under: gældende resolutioner. Og det må da betyde at folketingsmedlemmer som Bente Dahl ikke kan godtage den præmis, at folketingens medlemmer skal bestemme over et trossamfunds indre anliggender. Og den slags ritualer må vel siges at være indre anliggender.

Bente Dahl udtaler sig ikke som privatperson, kirkegænger, menighedsrådsmedlem etc men som partiets kirkeordfører i artikel. Altså de radikale har en mening om konfirmations-alderen, hvordan kan man have det, når man mener at folketingets ikke skal bestemme den slags. Og ville det ikke nemmere at nå det endelige slutmål, hvis man ikke brugte sin folketingsgruppe til at komme medlinger om den slags detail-spørgsmål.

At de Radikale arbejder med et forberedende arbejde omkring valgretalderen
er jo derimod logisk og 100 % folketingets arbejde. Og jeg vil ikke have noget imod en valgretalder på 16 og en korfirmationsalder på 18. Det sidste vil jeg bare ikke blandes ind i via min stemme til folketingsvalget. Det må trossamfundet selv ligge og rode med.

Henrik Hansen
h/t til Mester Hargi

3 kommentarer:

Mester Hargi sagde ...

Jeg håber at redaktøren har bemærket dette citat fra artiklen:
"Bente Dahl pointerer, at dette forslag blot er en del af hendes mange overvejelser omkring konfirmation."

Der kommer altså mere af den gode vare fra Dahls side - det glæder vi os til

Henrik Hansen sagde ...

Hvis det ikke er brudt helt igennem på lystavlen, så nej Bente Dahl er ikke den type Radikale MF-er som jeg synes, der er for få af.

Henrik Hansen sagde ...

at en radikal kan mene at folketinget skal mene noget om religiøs modenhed er mig en total gåde.