4. nov. 2014

Også i dag blev jeg lidt klogere. Hvad er kunst ?.

Ja hvad er kunst, det spørgsmål har faktisk optaget mig i mange år, dels via min uddannelse og i de senere år pga. af min optagenhed af billedkunst. Jeg er lidt uafklaret. Hjælpen er vej. Vi har faktisk love i dette land, som definere, hvad kunst er, på visse områder, Jeg fulgte i dag en debat i folketinget om et beslutningsforslag fra SF. Og her er der  en kunstdefinition.

B 2  Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af almindelig moms på alle typer af tatoveringer.

Samling:  2014-15
Om beslutningsforslaget 
Sagsgang  
Fremsat 08-10-2014
På dagsorden 04-11-2014

Ministerområde  
Skatteministeriet
Resumé 
Beslutningsforslaget pålægger regeringen i indeværende folketingssamling at fremsætte lovforslag, der skal sikre, at alle typer af tatoveringer pålægges almindelig moms på 25 pct.

Forslagsstillerne peger på, at tatovører, der arbejder med egne kunstneriske forslag og tegner i fri hånd er momsfritaget, jævnfør momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, hvorimod tatovører, der tatoverer efter skabelon, har pligt til at betale almindelig moms på 25 pct. Da det er svært at holde kontrol med, at typen af tatoveringer stemmer overens med den betalte moms, foreslår forslagsstillerne, at alle tatoveringer bliver pålagt almindelig moms. Forslaget vil desuden bidrage til lige konkurrencevilkår inden for tatovørbranchen.

----------------------------------------------------------------------------------------
Altså hvis du kan tegne en tatoveringen op uden skabelon, er det kunst !. Det er jo fantastisk. Hvorfor er den definition ikke mere udbredt.  Hvorfor har vi ikke kunstfrisører. Det er sikkert mange, som kan freestyle med saxen uden at kigge på billeder af frisyrer. Og hvorfor er der tilsyneladende moms på, at få en omgang bodypaint, Virker meget uretfærdig mod bodypaint brancen. Skal jeg have en  lille tatovering eller omgang bodypaint , jeg tager det uden moms.. SF vil så afskaffe det fordi er svært at kontrollere og jo ikke fordi, at de vil vride hver en momskrone ud af folk, som de kan komme i nærheden af. Sådan er de ikke.

PS. Der er faldet en dom, som støtter denne tolkning af momslovens § 13 stk 7 i Landsskatteretten i 2006. Så det er sikkert bare et spørgsmål om, at en bodypainter skal anlægge sag om fritagelses af moms. Så kan SF lave et nyt forslag,

Ingen kommentarer: