30. nov. 2015

Hvem er hver-anden ?.

Overskriften er et passende Ghita Nørby citat. Så er vi der igen, få dage før endnu en EU-folkeafstemning og meningsmålingerne spå tæt løb. Det er også målt stort mistro til politikerne  og nogen mener, at det kan munde ud i en meget lav valgdeltagelse. Måske så vi kommer ned under de magiske 60 %. Der skal i følge grundloven mindst 30 % nej stemmerne til at fælde folketings-flertallets forslag om at omdanne retsforbeholdet til en tilvalgsordning. Så kommer man under de 60 % valgdeltagelse. så kan vi komme ud for, at der er flest nej stemmer, men at det i følge grundloven er et ja alligevel. Men da Statsministeren Lars Løkke har meddelt at den situation får ingen betydning, at  Nej vil være et Nej. Folketinget vil trække loven tilbage og det kan Venstre afgøre alene, så er det en yderst teknisk diskussion.

Som jeg  ser afstemningen kort. 4 bemærkninger

 1
Jeg har faktisk sat mig  ind i de fleste, af  de 22 retsakter og må sige der er relativ få problemer i dem. En del af dem er vi faktisk allerede med i, eller delvist med i, via parallel-aftaler.
Intensioner i dem er generelt  gode og rigtige og jeg mener også det er sandsynligt, at de kommer til at virke nogenlunde fornuftig efter hensigten. Kernen i flere af dem er at vi skal tro på retssystemerne i andre lande. Og ja det er lande hvor retssystemet kan blive udsat for korruption, men jeg mener ikke, der er ført bevis for,  at det problem bliver stort.

2.
At vi skal med i Europol er alle enige om, åbenbart også sådan halvt, enhedslisten nu. Det, skal der altså findes en løsning på. Hvorfor ikke bruge den simpel metode at stemme ja på torsdag.

Vi lader den moderne billedkunst spille med i vores EU-folkestemning dækning, her på bloggen. Her er det Man Rays værk  La fortune I. (Skæbnen I) fra 1939. Værket kan nydes på Museum Jorn i Silkeborg, Ja, det er dig Hr./ Fru. Vælger, som er i stødet på Torsdag, som man siger i billard. (Eget foto).


3.
Jeg ser ikke noget tegn på, at snævre folketingsflertal i de næste 5-10 år, vil gå og tilmelde Danmark alt muligt kontroversielt retspolitik imod befolkningens ønske, uden folkeafstemning. Og længere tid kan man ikke give garantier i politik.

4.
Tag dog ansvar befolkning !!, Hvis man er så nervøs for at denne suverænitet afgivelse går amok, så stem på nogen partier ved folketingsvalgene, som vil modvirke denne udvikling. Enten ved at de ønsker en afstemning om Danmarks tilknytning til EU eller de lover at bruge paragraf 42 i grundloven i alle tænkelige tilfælde. I følge paragraf 42 i grundloven kan en 1/3 (60 medlemmer) af folketinget kræve et lovforslag til folkeafstemning, inden for 3 søgnedage efter dens vedtagelse. At forlange at  at en skeptisk befolkning kan sørge for,  at mindst en 1/3 af folketinget har den indstilling , er ikke et hårdt krav.
"Jamen jeg går mere op i, hvad jeg kan få i førtidspension, end i eu-retspolitik, når jeg stemmer  til folketingsvalg".  Kan jeg høre en anonym læser hviske, fra en udsat egn i Jylland. Jamen det må du så holde op med. Hvis din bekymring er så stor. Prioritering er en del af det politisk spil, også for vælgerne.

Konklusion.
Tilhører du et af  de "Hver-anden" som vil stemme nej, så synes jeg af de 4 nævnte grunde, at du skulle overveje det igen og stemme ja


Henrik Hansen

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Det sidste (4) er jeg jo sådan set enig i - og hvis du så ikke føler dig hjemme blandt hverken xenofober, planøkonomer eller kapitalfondsejere, så kan du jo altid håbe på, at Retsforbundet stiller op !