16. mar. 2008

A Tribute to Palle Holgersen

Mester Hargi, medlem af redaktionen, har endelig fået fat i et eksemplar af Palle Holgersen fine LP "I.. Den lille Ølbutik". Hvor den gamle DR TV-sport rapporter jazzer der-ud-af med sit solide klaverspil og skal vi sige "godt prøvet" sprøde baryton-røst. Det er mageløst. Højdepunktet er helt klart "kondisangen" med lyrik af kollegaen Svend Gerts


Foto ved Mester Hargi

Ja det var den slags Monopol-TV-et gjorde ved os. Man måtte elske Palle Holgersen røst. Særlig husker jeg ishockey transmissionerne fra Ol 1976 og 1980. Jeg var helt forsvarløs mod Palle Holgersen sprogkunst..

Her kan du høre Palle Holgersen give klassikeren "Kun en kvarter" til bedste. Nyd Holgersens fortolkning og den fine lyrik.


1a
Kun et kvarter hos min gamle barber,
ændrer på dagen, bleg som et lagen.
Saks, kam og kniv kan forandre et liv,
uha, hvilket per-spek-tiv.

2a
Kun et kvarter hos min gamle barber,
blodstænk på hagen, fremhæver plagen.
Shampoo og sprit fjerner al appetit,
man føler sig tem'lig skidt.

B
Håret forsvinder, til grin for børn og kvinder,
plysset og bleg må man gå sin egen vej.
Der står man så og glor, mens håret langsomt gror,
og håbet svinder hen, præcis som sne der faldt i fjor.

3a
Kun et kvarter hos min gamle barber,
ændrer på stilen, klemt i profilen.
Kun et kvarter hos min gamle barber,
man visner imens det sker.


Henrik Hansen

Ingen kommentarer: