16. mar. 2008

Den er afskaffet for længst

Altså bagatelgrænsen Fra DR.dk i anledning af at Region Midtjylland vil gøre det muligt at fyre folk som ryger udendørs.

Men der findes ingen dokumentation for, at folk kan tage skade af at blive udsat for tobaksrøg i det fri, siger speciallæge i lungemedicin Martin Døssing fra Frederikssund Hospital.
Der er aldrig lavet undersøgelser af passiv rygning udendøre. Men påvirkningen er så minimal, at jeg ikke betragter det som farligt. Og jeg synes, at man her er gået under bagatelgrænsen, siger Martin Døssing.

Rygepolitik er jo ikke mere et spørgsmål medarbejdernes sundhed, Den er blevet det klassiske eksempel på det kontrol-hejs som er så udpræget nu. Og det er egentlig bare typisk, at det er en offentlig arbejdsgiver, som synes skruen skal have en tand til.

Kan vi finde nye ting, som vi kan går og kontrollere og holde hinanden i skak med, så er det skønt.

Da jeg gik på sygeplejeskolen for mange år siden blev jeg introduceret til begrebet "Personlig Rum". Det var så vidt jeg husker, sådan sikkert en lille meter rundt om hele kroppen. Så kære "Ikke ryger" hold dig udenfor for folks "personlige rum" når de formastlige rygere brænder deres tobak af udendørs. Så går det nok.

Allerede da jeg startet "Åbenlys Urimelig" for næste 2,5 år siden tænkte jeg på, at jeg ville lave en artikel-serie der skulle hedde "Noget at ryge på". Det skulle være en gennemgang af gode og relative billige håndrullet Cigarer for begyndere. Jeg tror jeg sparker det i gang, denne sommer.

Tiden kalder i den grad ikke på det, men jeg er umodent fjols som damper videre i modvinden.

Henrik Hansen

Ingen kommentarer: