13. okt. 2008

Det er famne så trist. De radikale og Simon Emil

Simon Emil Ammitzbøll har forladt de radikale. Når jeg i sidste valgkamp tog tester på de forskellige dagblade og tv-stationers hjemmesider om hvilke politikere jeg var mest enig med, kom Simon Emil næsten altid op som en af de 3 bedste match. Og jeg har altid godt kunne lide mandens personlighed.

Jeg endte dog med, bare at stemme på partiet. Jeg var skuffet over deres ændring
ang. 24 timmers-regel og synes at Simon Emil burde have meldt mere selvstændig ud. Vi ved nu at Simon Emil Ammitzbøll følte sig frustreret og bundet. Og det skal noteres, at han i valgkampen var meget loyal.

Men da han blev valgt var jeg alligevel tilfreds med det. I politik er det sjældent man får det 100 % som man vil have det.

Hans angreb mod Vestager var helt utroligt råt og unødigt personligt. Begrebet foræder ( Om Vestager), spærret faktisk for at han rigtig fik rejst den debat i partiet om dens holdninger og positioner, som der helt entydigt er behov for.

Sådan som jeg ser der, jeg kommer ikke på de indre koridorer hos de radikale har Vestager taget situationen uhyre roligt.

Men partiet bløder og en af de mest radikale politikere sidder udefor gruppen. Trist. Men det virker selvvalgt for mig. Der er for lidt for meget, og undskyld utrykket , drama-queen over det, for min smag. Jeg kunne ikke se en løsning uden at Simon Emil Ammitzbøll, havde modereret den personlige del af angrebene.


Det radikale problem generelt

Problemet er i grunden jo, at sådan som de politiske kort var delt ud i sidste valgperiode, ja så var Marianne Jelvegs den anden vej projekt, faktisk det rigtige. Det var rigtig set. Den var vælgerne og specielt pressen så ikke med på. Man fik store høvl. Men jeg tror faktisk de Radikale havde klaret det valg bedre, ved at have ladet Jelveg blive ved roret. Men det ville hun jo ikke selv og der var vel helle ikke mange som støttet det. Trussel fra NA blev klart overvuderet og imens tømte Villy bussen.

Partiet har stadig en meget venstreorienteret ( speciel i værdikampen) vælgerbase og jeg mener ikke hvis de skal i regering, reelt har andre muligheder end Soc.dem og SF. SF er nu næsten rendt fra alle de områder hvor de radikale og Sf var enig og uenig med soc.dem, uden det på nogen måde har givet de Radikale nogen af deres vælgere tilbage. Men den eneste gang de radikale har rykket lidt i meningsmålingerne var efter angrebet i Pakistan, hvor Vestager mente at vi DK skulle overveje, en anden udenrigspolitik.

Men de radikale er nu små og de kan reelt ikke spille på begge heste. V og C har entydigt igen parkeret sig på den DFske parkeringsplads. Hvor bilen står meget stille. Formandsskriftet hos de konservative har ikke betydet at C flytter sig den vej. Overhovedet ikke.

Jamen, kan det så ikke bare løse ved at skrife Vestager ud. Nej, jeg tror det ikke. De radikale har bare en tung tid nu som bl.a skyldes at tager noget noget tid , før folk som er hoppet med på en så flot flyvende volvo som Villys SF, f opdager, at der ikke så meget luft i hjulene.

De radikale har rodet med at lave Socialplan 2015 som det store politiske projekt. Det er der ikke rigtig nogen som har opdaget udenfor kredsen. Men Socialplan 2015 er på mange måder et projekt, som rammer den radikale sjæl.

Nu er ingen som regner de radikale for noget og de rammer kun aviserne når de spænder ben for sig selv. Men-men- SF og Socialdemokraterne skal jo på et tidspunkt forklare hvordan de vil danne regering. De kan de under ingen omstændigheder uden en forståelsen med de radikale. Det kan soc.dem og SF jo godt lege nu. Men-men- jo tætter vi kommer på en valgdag jo mere skal det spørgsmål jo besvares.

Skal de radikale så give sig til at slås om lederposten nu. Nej. De ligger på valgresultatet i meningsmålingerne. De ligger mange politiske forslag frem. Vestager har på ingen måde overreageret i Simon Emil-sagen. Vestager har mig bekendt ikke dårlig kemi med nogen af de andre partiledere.

En kamp om formandsposten nu, vil kun kunne tilfredsstille de sadomasochistiske gener som er hos dele af både tillidsfolk og vælgerkrops. Ja det går tungt nu. De vælgere som blev erobret i 2005 valget er væk. Vælgere som valgte de radikale fordi de var mest entydige opposition til regeringen. De kommer ikke tilbage før luften går ud af SF.

Henrik Hansen

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja, det er sgu ikke let at spille på den hest i øjeblikket. Personligt mener jeg, at filmen knækkede, da Jelved begyndte at tale om, at vi skulle vænne os til at være et større parti. Der glemte vi det gamle visdomsord: "Der er ingen grænser for hvor meget godt man kan få gennemført, så længe man lader andre tage æren for det."

Henrik Hansen sagde ...

Ja i virkeligheden burde man holde kræft.

Tror dog ikke Margrethe er problemet

socialplan 2015 har en del gode sager men også en del som jeg er uenig i. Og så mener jeg at de radikale burde satse noget meget på afregulering. Men det er jo svært at tale rent politik i øjeblikket.

Det ligger i de radikales position at de vil have svært ved holde på mange vælgere. Men du ved at jeg synes hun havde mod. Vi har ikke haft så ringe et soc.dem i 100 år

Henrik Hansen sagde ...

Og så bærer Mariane J. sgu også ved til bålet

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1484614.ece

eller rettere hendes kritik er sådan set i orden, men det er som al timming er imod de radikale