11. dec. 2008

Den hippie-liberale udsigt 2

Når vi om 50 år, kigger tilbage på ti-året 2000-2010 ,så vil en af de vigtigste politiske begivenheder være, at det var i det årti, vi i praksis afskaffet nærdemokratiet, lokalstyre-. Det kommunale selvstyre. Med informationssamfundets lette tilgænglighed til oplysninger om, hvor meget der bliver brugt på eftermiddagens frugten i børnehaver i Esbjerg i forhold til i Ballerup Kommune eller hvilke hospitaler som tilbyder gratis overnatning til fødedes pårørende og hvilke der ikke gør er det skabt et pres gevaldigt på, at skal vi så ikke alle havde det samme i muleposen, kan det være rigtig, ministeren må skride ind med et regulativ og en formaning.....

Sjovt nok har vi haft en udvikling, hvor vi har lavet forældrebestyrelser på folkeskoler og andre instituationer. Men de kommer ikke at lave andet, end at sidde at læse cirkulærer fra statsadminstrationen.


Jeg vil bringe nogen eksempler på dette. Folketinget vælter sig i den slags forslag. Jeg er egentligt lidt ked af igen at bruge et DFs eksempel for det er en generel politisk trend. DF er bare dem som gør det mest åbenlyst.


B 5 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om godkendelse af færdselsregulerende foranstaltninger i større geografiske områder eller zoner.
Fremsat den 8. oktober 2008 af Kim Christiansen (DF), Colette L. Brix (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Christian H. Hansen (DF), Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)


Forslag til folketingsbeslutning
om godkendelse af færdselsregulerende foranstaltninger i størregeografiske områder eller zoner
Folketinget pålægger regeringen i indeværende folketingssamling at ændre færdselslovens § 92, stk. 1, således at vejbestyrelsen skal have godkendelse af justitsministeren, hvis den ønsker at indføre færdselsregulerende foranstaltninger i større geografiske områder eller zoner.

Bemærkninger til forslaget
Formålet med lovændringen er at sikre, at lokal trafikplanlægning, der kan have betydning også uden for lokalområdet eller kommunen, sikres en nærmere, overordnet belysning af virkninger og konsekvenser. Københavns Kommune har planer om fra 1. februar 2009 at indføre en 18 t. (tons red.) forbudszone i en betragtelig del af Københavns centrum. Den planlagte forbudszone i Københavns Kommune kan have overordentlig store konsekvenser for væsentlige dele af lastbiltrafikken i og uden for kommunen, da der er tale om, at man i stedet for de sædvanlige foranstaltninger såsom tidsvinduer, tvangsruter m.m., straks og umiddelbart vil indføre et totalforbud mod en bestemt køretøjstype i et større geografisk område.
Det forekommer også besynderligt, at der ikke skelnes mellem ærinde- og transittrafik.
En rapport fra Tetraplan synes at være det væsentligste grundlag for kommunens vurdering af konsekvenserne og virkningerne ved indførelse af en forbudszone.
Rapporten er imidlertid yderst mangelfuld, og det fremgår da også af rapportens s. 3, at arbejdet er gennemført under »en meget stærk tidsrestriktion«, og det har derfor ikke været muligt at gennemføre trafikmodelberegninger, og at de forhold, som kan føre til flere højresvingsulykker, ikke har været undersøgt nærmere. Desuden er rapportens konklusioner baseret på så mange estimerede og dermed skønnede forudsætninger og samtidig på et så lille og usikkert trafikstatistisk grundlag, at rapportens konklusioner er højst usikre og ikke sandsynliggjorte på betryggende vis. At basere rapportens centrale dele på et estimeret grundlag er yderst betænkeligt i denne sammenhæng.
Med hensyn til den oplevede trafiksikkerhed kan oplyses, at en 18 t. lastbil som udgangspunkt har nøjagtig samme tilladte ydre mål - og samme variationer i ydre mål - som lastbiler på 24 t. og 32 t. totalvægt og i øvrigt har samme trafiksikkerhedsmæssige egenskaber og risici.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at indførelsen af en forbudszone med stor sandsynlighed medfører en negativ indvirkning på trafiksikkerheden og miljøet, herunder antallet af højresvingsulykker. Det skyldes, at der vil være behov for flere kørsler med lastbiler på 18 t. eller derunder, da godsmængderne og dermed behovet for godstransport jo ikke vil falde, fordi man indfører en forbudszone.
Selv om politiet efter de nugældende regler skal give samtykke til de af vejbestyrelsen foreslåede færdselsregulerende foranstaltninger, viser sagen, at det er en opgave, som politiet ikke magter.
På den baggrund ønsker Dansk Folkeparti, at regeringen fremsætter forslag til ændring af færdselslovens § 92, stk. 1.



Nu endte det vist faktisk med, at kommunen besluttet noget andet. Men DF taber altså en afstemning i borgerrepræsentationen og bliver sur og vil have justistministeren til at bestemme.

Jeg synes ikke man kan forestille sig mere lokalt end trafikregulering. Om en gade skal ensrettes i Viborg besluttes nok bedst lokalt.

Og nu er det ikke sådan at en kommunalbestyrelse bare kan beslutte sig til sådan noget uden videre. Det skal cleares med politiet. Og folk der føler sig generet af en sådan en beslutning kan anke beslutningen helt op til Rigspolitichefen. Vi har et fintmasket dobbel-system. Man kan så tabe. Ende med ikke at få sin vilje. Så må vi da heller samle alt beslutningskompetence hos ministeren, for ham kan vi nok bedre styre.

Nu fik Kim Greger "Party Partrol" Christiansen ( Ordfører på forslaget) så ikke det forslag igennem. Og det må have overrasket ham. For stilen er for tiden, at udvande det kommunale selvstyre totalt. Dengang socialdemokratiet lagde sine 110-114 velfærdsrettigheder manglet de egentlig bare at indskrive at komunerne skulle afskaffes. I hver fald kommunerne som vi kender dem med folkevalgte politikere ( De har så senere udgivet plamflet om at sætte kommunerne fri, ha).

Jeg skal ikke ligge skjul på, at jeg tror, at den centralisering af magten i længde betyde alt vi får en dyre offentlig sektor og en mindre effektiv og også vi bliver mere ligeglade med det.

Henrik Hansen

PS
Kim Greger Christiansen er forøvrigt medlem af kommunalbestyrelsen i Mariagerfjord Kommune. . Han møder til under halvdelen af møderne og det kan sikkert også være det samme med den indstilling til det kommunale selvstyre.

Ingen kommentarer: