18. nov. 2013

Endorsement 2013

Traditionen tro anbefaler jeg kandidtater til valg. Det kan jeg roligt gøre igen. Dels er der ikke nogen som læser min blog og dels så bliver den politiske farve på kommunal-politikerne mindre og mindre betydende. Mere og mere bliver  detail-reguleret fra førerbunkeren på Christiansborg og EU forøvrigt. Det kommunale-selvstyre er om ikke dødt, så i hvert fald sendt på terminal pleje og respiratoren er tilsluttet. Det er trist, for det betyder at serviceniveauet og løsningerne er stort set ens alle steder. Der sker meget lidt udvikling og man venter bare på det næste dekret fra folketinget. Du kan f.eks reelt ikke sænke skatten markant i en kommune i dag.

Holbæk Kommune:
Min gammel hjem kommune. Jeg boet der i 24 år. I år er valget let i den kommune. Og det er en fornøjelse at skulle anbefalet en rigtig græsrods-kampagne*. Retsforbundet stiller med en 2 mand stor liste, med min gamle Kammerat Torsten Rugaard Sylvest,  i spidsen. Vi har igennem årene været uenige om meget. Speciel om udensrigs-politik i de varme lande, kultur og utøj i mellemtiden osv.
Han er langt mindre liberal end jeg, speciel på det økonomiske. Selv om jeg, som ung og dum, hvis faktisk, har være tilhænger af lukkeloven, forbud mod dåseøl, forbud mod hash for at tage nogen spørgsmål, hvor han valgte den liberale vej, før mig. Men han stiller med et gennemarbejdet ideologisk program, hvor vigtigst punkt er, at man vil have flyttet skattetrykket fra indkomstskat til skat på jords beliggeheds-værdi  ( Grundskyld). Jeg mener jo at generelt at skatten skal ned , men jeg mener også at grundskylden er den mindst skadelig skat. Og vigtigst af alt, så er  grundskylden faktisk noget af det kommunal-politikere kan regulere ( mellem 14 og 34 promille) . Men han er godt uddannet. Kandidat fra RUC og har en lang erhvervserfaring. Meget velorienteret og med gode sammenarbejds-evner. Et nemt valg.
*Til vores enhedsliste læsere, græsrods-arbejde,  er for mig, ikke noget kommunen betaler.

Slagelse Kommune : Min nye hjem kommunne

3 mulligheder

1.
Bedste enkel kandidat; Rikke Jakobsen Liberal Alliance. Hun kommer som regel ud når jeg tager test og jeg har også fulgt hendes markeringer på de forskellige platforme i lang tid . Problemet er at LA nok skal have valgt 3 før Rikke Jakobsen bliver valgt. Før hende er det brødrene Villum og Troels Christensen. Villum er et udmærket medlem af folketinget indenfor de områder han arbejder med ( Miljø og erhverv). Men jeg ser ham ikke som en særlig visionfuld mand og dobbeltmandatet vil give problemer. Troels Christensen er gammel Hashøj borgmester og bagerste bænk MF-er for venstre. Og jeg  ser ham stadig som en lidt vag Fogh-venstre mand og har svært ved at se, hvad han kan tilføre af ægte Liberal nytænkning.

2.
Et spænende comeback. Den gamle CD minister ( Sundhed og Social) Yvonne Herløv Andersen gør et spænende comeback. Hun er nok min ynglings CD -er gennem tiderne. Men hun stiller op på en lidt mærkeligt liste med en frafalden DF -er ( Og frafaldne DF-er skal man ikke kimse af) . Navnet er Peter Lotinga og listen heder Lotinga-Listen. Projektet virker lidt tåget og  Yvonne har ikke være speciel synlig i debatten

3.
De radikale har altid være relative svage i Slagelse. Typisk uden repræsentation i kommunalbestyrelsen. Og derfor har de lokalt ikke særlig stor andel i ulykkerne. Det kunne måske være en lidt taktisk løsning at sende en lille radikal trop ind i Byrådet, B er i valgforbund med de borgerlige. Mange radikale er gode til at holde økonomien i ro og Jon Ahrensbøll virker som en rimelig solid kandidat

PT står jeg til at stemme på Rikke Jakobsen

Sorø
Ivar Hansen socialdemokratiet har siddet alt for længe som borgmester. Over 20 år er under alle omstændigheder uanset partifarve for lang tid. Hverken C eller Vs tilbud virker fristende. Men valget af borgmester er ikke det vigtigste. Og her spiller spiller valgforbund afgørende ind. Jeg mener man skal stemme på en kandidat fra det forbund som ikke borgmester fixeret. Altså forbundet mellem de radikale og Miljøpartiet fokus f.eks på Lotte Schrøder. Men det er et svagt felt i Sorø.

Odrsherred Kommune. Stem på alt andet end . Socialdemokratiet, DF og OTIUM PARTI - U. Gleen Hansson fra liste U har sendt dødstrusler til Lars Lykke og så skal der går mange år før man skal ind og side i et byråd.  Thomas Adelskov er min yndlings aversion blandt socialdemokraterne. Jeg ser en del folketingsdebat og ingen har igennem årene sagt så meget socialdemokratisk bragesnak som Adelskov. Betonsocialdemokrat. DF er lokalt i Ordherreds en blanding af et galehus og et meget dårligt egnsteater og de har støttet Adelskov som borgmester

Københavns Kommune
Jimmi Due Retsforbundet er faktisk den kandidat i hele landet som jeg er mest enig med ifølge DRs kandidat test. Så stem på Jimmi.  Men så har jeg en svaghed Anna Mee Allerslev. Radikal borgmester. Nej jeg tror ikke på hendes projekt , hvor hun sammen men nogen sognepræster argumentere for en moske som ville blive flydt af idel gode gode moderate muslimer, kvindelige imaner, bøsse imaner, trans imaner mv . Det hele skulle blive rart socialdemokratisk folke-hjems inkluderende. Nej jeg tror ikke på det. Fejlen er jo at det behov skal komme fra dem det omhandler.
 Men hun er modig og hendes modstand mod SF s sindsyge Bycykelprojekt var modigt. Og ja så var  hun ligesom jeg med til stiftelse af den republikanske grundlovs-bevægelse. Men kravet om  " republik nu", betyder jo ikke meget i kommunal valgkampen

Odense kommune
Morten Blaabjerg Retsforbundet har ført en fornem kampagne hvor han været i fjernsynet, radio, flere aviser. Han er en fornem eks. på hvad et lille parti kandidat kan udrette uden penge, bare med flid og dygtighed.

Sjælland, Syddanmark, Hovedstandens Regionsråd
Regionerne er noget mærkelig noget at stemme til. Reelt er de bare sygehusbestyrelse som sidder og udfører ministerens og folketingets dekreter. Hvorfor skal man så bruge dette valg til at støtte det lille parti Retsforbundet. Det skal man fordi det er den billige mulighed for at støtte et lille alternativt parti , som pga de håbløse opstillings-regler til folketinget ellers ikke har en mulighed for at blive hørt på landsplan. Torsten Sylvest til Region Sjælland, Morten Blåbjerg til Region Syddanmark og Johanne Langdal Kristiansen til Region Hovedstaden. Fælles for alle 3 kandidater er nok at de ikke er vilde efter at blive valgt, Men det er faktisk det bedste udgangspunkt for det valg.

Update: Boet jeg i Haderslev, Aabenraa, Sønderborg eller Tønder kommune vel jeg nok stemme på Slesvigsk Parti. Gode  samarbejdsevner og ingen landspolitiske bindinger. Og lidt tysk baggrund er altid godt.

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Jeg takker for "the endorsement" - en fin amerikansk tradition.
Jeg kan tilføje:
At man i Lolland kommune kan stemme på Retsforbundets egen René Bøgh
At hvis jeg boede i min gamle hjemstavn Odsherred, ville jeg formentlig give Odsherredlisten en chance.
At hvis man bor i Kalundborg Kommune så har man chancen for at stemme på landets mest vidende og mest sympatiske radikaler, Bjergsteds egen Ole Glahn.
Med hensyn til Sorø, så er det jo et af de steder, man kan stemme på Miljøpartiet Fokus, hvis man er til noget nyt...
HUSK at stemme !

Mester Hargi sagde ...

"Mange radikale er gode til at holde økonomien i ro"
Så ikke lige dem som bor i Holbæk kommune kunne man sige...

Henrik Hansen sagde ...

Gamle holbæks økonomi vel var faktisk rimelig da storkommunen blev lavet i 2005. Og den var jo styret af de radikale. Så har man så arvet nogen problemer fra landkommunerne og de radikale har jo ikke haft indflydelse de sidste 4 år

Mester Hargi sagde ...

Ja, de blev kørt ud på røv og albuer af vælgerne som ikke kunne tåle den inkompetence og magtfuldkommenhed de fremviste.
Til alt held har de ikke haft noget indflydelse de sidste fire år.

Henrik Hansen sagde ...

Er larsen ude på at jeg skal rodes ud i et passioneret forsvar for Jørn Sørensen det ved han godt er no go. Generelt er radikale rimelige gode til det økonomiske