19. maj 2015

Selvportræt

Jeg rejser i disse år rundt til de 41 statsstøtte eller stats-anerkendte Danske Kunstmuseer. Det gør jeg fordi jeg er fan, af speciel dansk moderne kunst og fordi jeg gerne vil dannet mig overblik over hvad kulturarven i virkeligheden er, indenfor billedkunsten. I går var jeg på Esbjerg Kunstmuseum. Og de har en udmærket samling af speciel 1900-tals dansk kunst. Det som er speciel ved Esbjerg Kunstmuseum er, at de har åbne magasiner. Hvor man via et meget enkelt kartotek-kort system kan gå på opdragelse i noget af den kunst, som ikke er udstillet for tiden. Det tiltaler jo en bibliotekar som mig, at man selv kan søge i sagerne. Tilgængelighed er alt. Det kan anbefales. Det er dog kun malerierne og Fotokunsten, som er tilgængelig på den måde. Ikke deres store samling af grafik og skulpturer. Der er både skidt og kanel i magasinerne. Men det, at selv, at kunne rode i sagerne, er skønt og der er næsten ingen besøgende på Esbjerg, i hvert fald ikke på en mandag, så der ro til at nørde igennem.

Nedeunder har jeg trukket et fotoværk ud af magasinet indfaldsveje til København Per Bak Jensen, 1992. Men det kunstige lys skinner så kraftig i fotoet glans-overflade, at jeg får både mig selv mig og det sådan lidt standard-agtige værk af Richart Mortensen som hænger bag mig. Det er ikke kunst. Men lidt sjovt. En utilsigtet selfie, så er man også moderne


2 kommentarer:

Mester Hargi sagde ...

Dejligt metabillede af redaktøren.
Det foto du prøver at tage et foto af kunne måske være af den danske fotograf Per Bak Jensen.
Han har lavet den slags billeder omkring 1989 agtigt.

Henrik Hansen sagde ...

Korrekt Per Bak Jensen 1992. Men er ved at være for dygtig