9. jan. 2012

Noget mundgodt til Syre-potten



Der skal nok findes dem, som mener i jeg i min svenske rock og pop Arkæologiske gennemgang,har været for længe om at finde "Risken Finns" frem. Og de har ret. Bandet med det absolute bedste bandnavn nogensinde. Det bliver dog fladt oversat til Dansk. "Risici forefindes" eller måske "uheldet kan være ude".

Duoen fandtes fra 1971 til ca 1976 og udgav ca 3 lp-er plus det løse. Dette er gruppens store hit. "Du känner väl mig". Både Gunnar Danielsson og Lars "Ferne" Fernebring er stadige aktive som solo-artister, men dog uden dem gammel magi og store opmærksomhed.

Det er meget teksten jeg er vild med her. Linien de getager "Du känner väl mig" er jo subtansen i meget menneskelig social omgang. Fra den selvsikre joviale "du kender jo mig" i fodbolds-omklædningsrummet, til det forsigtige skrøblige "du kender da mig" når vi forsøger at passe ind nye sammenhænge. I sangen er det en mand, som gerne vil låne en femmer til bussen, som prøver sig frem med den passus.

Altså en fin almen mennskelig tekst, om den lange rejse frem mod livets store kortbord. "nå, hva- er det klør som er triumf"

Henrik Hansen
PS. Man skulle tro, at MF Per Clausen spillet med i et band med det navn, men det gør han ikke.

Ingen kommentarer: